Baza transportowo-magazynowa w Kruszowie
O Inwestorze
Inwestorem jest spółka FBSerwis SA, w której 100% akcji posiada Budimex SA. Jesteśmy grupą kapitałową z wieloletnią tradycją, działającą w obszarze utrzymania infrastruktury (drogi, budynki, instalacje przemysłowe), utrzymania czystości i przetwarzania odpadów.
Do Grupy FBSerwis należy również 6 spółek zależnych, prowadzących nowoczesne instalacje przetwarzania odpadów i odzysku surowców zlokalizowane w woj. łódzkim, mazowieckim, małopolskim oraz dwie w woj. dolnośląskim, w tym 2 składowiska odpadów. Każda z instalacji działa na podstawie decyzji Marszalka województwa zezwalającej na gospodarowanie odpadami i określającej szczególne warunki prowadzenia działalności zapewniające ochronę środowiska. Spółki zależne świadczą usługi utrzymania czystości, odbioru, przetwarzania i zagospodarowania odpadów na rzecz samorządów, innych klientów publicznych oraz prywatnych.
O inwestycji
W Kruszowie powstaje nowoczesna baza transportowo-magazynowa, która będzie pełnić funkcję parkingu dla pojazdów utrzymania czystości oraz umożliwi magazynowanie przede wszystkim piasku, kruszyw, soli oraz innych materiałów niezbędnych do prawidłowego utrzymania dróg. W ramach inwestycji wybudowane zostaną budynek biurowo-socjalny, hala magazynowa oraz infrastruktura towarzysząca, w tym miejsca parkingowe, stacja transformatorowa, drogi wewnętrzne oraz sieci elektryczna i wodnokanalizacyjna.
W przyszłości, po przeprowadzeniu dodatkowych inwestycji, baza może stać się elementem systemu zbierania odpadów i surowców, opierającego się na optymalnym planowaniu oraz budowaniu łańcucha dostaw do instalacji przetwarzania odpadów.
Odpady i surowce odbierane od mieszkańców czy firm nie zawsze mogą być kierowane bezpośrednio do instalacji, głownie ze względu na odległość. W takich wypadkach znajdują zastosowanie punkty zbierania oraz stacje przeładunkowe. Miejsca te funkcjonują na całym świecie i często znajdują się w centrach miast. Ich rolą jest umożliwienie selektywnego gromadzenia odpadów i surowców do czasu uzyskania ekonomicznie uzasadnionej partii transportowej, która następnie jest przewożona do miejsc zagospodarowywania. Taka organizacja systemu przynosi nie tylko korzyści ekonomiczne, ale również środowiskowe. Punkty zbierania i przeładunku odpadów i surowców nigdy nie są miejscami ich docelowego deponowania.
Najczęściej zadawane pytania
Co powstanie w ramach inwestycji? Jakie obiekty?
Obecnie, na terenie należącym do FBSerwis, powstaje baza transportowo – magazynowa, w ramach której wybudowane zostaną przede wszystkim budynek biurowo-socjalny, wagi z kontenerem, zbiornik p.poż, hala magazynowa wraz z infrastrukturą towarzyszącą, taką jak miejsca parkingowe, stacja transformatorowa, drogi wewnętrzne czy sieci – elektryczna i wodnokanalizacyjna. W przyszłości rozważana jest budowa kolejnych elementów bazy, np. drugiej wiaty.
Jaka działalność będzie prowadzona na terenie inwestycji?
W dłuższej perspektywie Inwestor rozważa utworzenie na nieruchomości punktu zbierania i przeładunku odpadów pochodzenia komunalnego jako elementu logistyki dostaw odpadów do własnych zakładów przetwarzania odpadów, położonych w innych lokalizacjach. Etap ten jest warunkowany otrzymaniem stosownych decyzji i zezwoleń administracyjnych oraz podjęciem pozytywnej decyzji inwestycyjnej przez FBSerwis. Na terenie nieruchomości nie powstanie składowisko odpadów. W ramach naszej Grupy posiadamy składowisko odpadów w gminie Kamieńsk (m. Ruszczyn), które planujemy rozbudować, dlatego nie będziemy budować składowiska w Kruszowie.
Kiedy się rozpocznie i jak długo potrwa budowa obiektu?
Jeśli chodzi o budowę bazy magazynowo-transportowej, proces budowy zajmie kilka miesięcy. Niezbędne będzie również uzyskanie zgody na użytkowanie obiektu, a to wiąże się z procesem odbiorów administracyjnych. Jako inwestor zakładamy, że cały proces zakończy się maksymalnie w trzecim kwartale 2025 roku.
Jakie odpady będą trafiały na bazę w Kruszowie?
Po uzyskaniu dla bazy statusu punktu zbierania i przeładunku odpadów, będą na nią trafiały odpady pochodzenia komunalnego tj. wysegregowane odpady surowcowe oraz zmieszane odpady komunalne. W przypadku realizacji rozbudowy, istnieje możliwość powstania instalacji do przetwarzania odpadów budowlanych oraz boksów do zbierania odpadów pochodzących z przemysłu.
Jak długo odpady będą magazynowane na bazie?
To, jak długo mogą być magazynowane odpady reguluje prawo. Zgodnie z prawem odpady, które będą w dalszym kroku przekazywane do składowania mogą być magazynowane wyłącznie w celu zebrania odpowiedniej ilości tych odpadów do transportu na składowisko, a czas ten nie może wynieść nie dłużej niż rok. Natomiast odpady, które nie będą trafiały na składowisko, mogą być magazynowane do 3 lat. W rzeczywistości odpady będą przekazywane do dalszego zagospodarowywania po uzbieraniu odpowiedniej partii transportowej, w naszym interesie jest jak najszybsze przekazanie odpadów na składowisko, bądź do dalszego przetwarzania, ponieważ im dłużej są magazynowane na naszej bazie, tym większy koszt dla nas generują
Czy w okolicy bazy będzie śmierdziało?
Przeładunek odpadów mogących powodować uciążliwość będzie odbywał się w zamykanej, wentylowanej hali. Zamontowany będzie również specjalny filtr powietrza, który będzie neutralizował potencjalne zapachy.
Którędy będą przyjeżdżać pojazdy? Czy będą jeździć przez wieś?
Pojazdy będą przyjeżdżać z drogi krajowej nr 12 przez ulicę Żeromińską. Zatem ruch związany z eksploatacja nowej bazy nie będzie prowadzony przez całą miejscowość.
Co z drogą prowadzącą do bazy? Czy transport jej dodatkowo nie zniszczy?
Wszystkie pojazdy dojeżdżające do bazy będą w należytym stanie technicznym, nieprzeciążane ponad dopuszczalną masę ładunkową. Wzdłuż ul. Żeromińskiej znajdują się inne przedsiębiorstwa, do których również dojeżdżają pojazdy ciężarowe. Zatem na jakość drogi wpływ nie będą miały wyłącznie pojazdy dojeżdżające do bazy.
Czy działalność prowadzona na naszej bazie będzie emitować hałas?
Przejazd pojazdów czy manewry na jej terenie mogą być źródłem hałasu. W Raporcie oddziaływania na środowisko przeanalizowano wszystkie źródła stanowiące źródła hałasu oraz wykonano matematyczne modelowanie uciążliwości akustycznej. Analiza wykazała, iż na terenach podlegających ochronie akustycznej, a więc w najbliższym sąsiedztwie gdzie znajdują się budynki mieszkalne, zarówno w dzień jak i również w nocy, nie będą przekroczone dopuszczalne normy hałasu.
Jak wygląda kwestia p. poż? Czy grożą nam częste ostatnimi czasy pożary odpadów?
Na etapie projektowania inwestycji uwzględniono wszystkie wymagania prawne dotyczące zabezpieczenia przeciwpożarowego. Powstanie sieć wodociągowa – przeciwpożarowa, która składać się będzie z hydrantów, zbiorników przeciwpożarowych. Zaplanowano specjalną drogę przeciwpożarową. Prawidłowa eksploatacja bazy, stosowanie właściwych procedur, szkolenia pracowników to system który pozwala wyeliminować prawdopodobieństwo wystąpienia pożaru. Całodobowy dozór terenu bazy, monitoring wizyjny to dodatkowe sposoby na szybką reakcję w przypadku zaprószenia ognia.